Onderwerpen > Juridisch > Werkgevers opgelet: maak zelf bezwaar en ‘lift’ niet mee op het bezwaar van een werknemer tegen de afwijzing van een vervroegde IVA-aanvraag

Werkgevers opgelet: maak zelf bezwaar en ‘lift’ niet mee op het bezwaar van een werknemer tegen de afwijzing van een vervroegde IVA-aanvraag

25 september 2025 Geschreven door: Stéphanie Heijtlager

Als tijdens de wachttijd voor de Wet WIA blijkt dat herstel van een zieke werknemer is uitgesloten en dat oordeel wordt bevestigd door een verklaring van de bedrijfsarts gebaseerd op informatie uit de behandelend sector (zie artikel 66 Wet WIA), dan kan het doen van een WIA-aanvraag met verkorte wachttijd zinvol zijn. Het voordeel voor de werknemer is dat er geen re-integratieverplichtingen meer bestaan en de werkgever kan de toegekende vervroegde IVA-uitkering in mindering brengen op zijn loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte. Een win-win situatie dus.

Als de WIA-aanvraag met verkorte wachttijd wordt afgewezen, dan zijn zowel werknemer als werkgever belanghebbende bij deze afwijzing. Beide kunnen (en moeten) bezwaar instellen tegen de afwijzing. Vaak denken werkgevers en werknemers dat zij ‘samen kunnen optrekken in dit soort zaken, omdat zij een gelijk belang hebben. Dat kan zo zijn, maar als één van de twee belanghebbenden geen bezwaar instelt, dan kan dat bestuursrechtelijk grote gevolgen hebben als het bezwaar ongegrond wordt verklaard.

Zo volgt ook uit een uitspraak van de bestuursrechter van de rechtbank Den Haag van 10 september 2025 (ECLI:NL:RBDHA:2025:16905). In die zaak heeft de rechtbank het beroep van een werkgever niet inhoudelijk behandeld (niet-ontvankelijk verklaard in vakjargon), omdat de werkgever zelf geen bezwaar had ingesteld tegen de afwijzing van de vervroegde IVA-aanvraag, terwijl dat wel had mogelijk was (en de werkgever dit had moeten doen). Dit heeft tot gevolg dat het beroep van de ex-werkgever niet inhoudelijk wordt behandeld door de rechter. Daarmee staat de afwijzing vast en kan daar niets meer tegen gedaan worden.

In de woorden van de rechtbank:

“In primair besluit I is [eiseres] er uitdrukkelijk op gewezen dat zij de mogelijkheid had om daartegen bezwaar te maken. Van die mogelijkheid heeft zij geen gebruik gemaakt. In de wet en in de jurisprudentie is geen uitzondering gemaakt voor de situatie dat een werknemer bezwaar heeft gemaakt en de werkgeefster om die reden dan geen bezwaar indient. Ook de leeftijd van de ex-werkneemster is geen reden voor het maken van een uitzondering op artikel 6:13 van de Awb.”

Werkgevers: onthoud dat de omstandigheid dat een werknemer bezwaar heeft gemaakt, niet betekent dat je als werkgever achterover kunt leunen (dat kost je je rechtsingang bij de bestuursrechter!). Leeftijd van de werknemer is ook geen reden voor het maken van een uitzondering op dit uitgangspunt 😉

Gerelateerde artikelen