Respect voor de medewerkers van het UWV
Er zijn veel oordelen over het functioneren van de Belastingdienst, en recentelijk ook het UWV. Beroepsmatig ben ook ik kritisch. Zowel vanuit het perspectief van de werkgever als de werknemer. ik heb echter ook zorgen. De reden is niet gelegen in de achterstanden door een gebrek aan verzekeringsartsen en evenmin in de wijze waarop de medewerkers mij te woord staan, een uitzondering daargelaten. De medewerkers van het UWV hebben hun handen vol aan het oplossen van qua inhoud en omvang steeds complexer wordende problemen. Mogelijk heeft een deel van de arbeidsdeskundigen niet genoeg werkvoorraad nu zij afhankelijk zijn van de onderzoeken van verzekeringsartsen, die door een tekort aan deze artsen stagneren. De meeste andere medewerkers moeten mensen te woord staan die door onzekerheid over ziekte en inkomen minder geduld en begrip hebben, of werkgevers, met name de kleine, die door de coronacrisis krap zitten.
De UWV-medewerkers zorgen voor de WGA, IVA, ZW, WW, WAZO, WAJONG, WAZ, IOW en WAO; uitkeringen van naar ik schat een miljoen (ex-)werknemers, los van de corona-uitkeringen. Hun werk is belangrijk.
De achterstanden zijn niet een probleem voor een paar maanden, maar zullen lang gaan duren. Hoe vergaat het een UWV-er of een belastingmedewerker op zijn werk? Ooit was het werk het beoordelen en vaststellen van uitkeringen of belastingaanslagen. Ze deden dat met expertise en geregeld met plezier. Nu is er weinig meer over dan dweilen met de kraan open en zien medewerkers dat hun collega’s vastlopen of vertrekken. Iedereen reageert anders, maar als een dergelijke situatie langer duurt ontstaat er onvrede. Wie is waarvoor verantwoordelijk, is een relevante vraag. En hoelang sta je nog achter de taken die je moet verrichten en de manier waarop?
De door de overheid gepromote flexibiliteit in arbeid is mooi in theorie, maar wat betekent dat als je bij het UWV werkt, of bij de Belastingdienst?
Misschien moeten professionals die te maken hebben met het UWV, maar ook werkgevers en werknemers hun waardering geregeld uitspreken tegen de medewerkers die de telefoon (wel kunnen) opnemen en degenen die ons terugbellen.
Het UWV is uiteindelijk een werkgever als vele anderen. De uitvoerders zitten opgesloten in een proces en hebben niet vaak meer de mogelijkheid hun flexibiliteit te gebruiken.